فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان اردبیل منتشر شد

فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استان اردبیل منتشر شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان اردبیل به نقل ازخبرنگار ایران تئاتر در اردبیل، ‌به توجه به اهمیت، نقش و جایگاه هنر نمایش و با هدف توسعه، تداوم و تقویت هنرهای نمایشی، فراخوان سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استان اردبیل در دو بخش صحنه ای و خیابانی منتشر شد. در این فراخوان آمده است:

«انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و قرارگاه فرهنگی شهید آوینی  با توجه ‌به اهمیت، نقش و جایگاه هنر نمایش و باهدف توسعه، تداوم و تقویت هنرهای نمایشی، سی و دومین  جشنواره تئاتر استان اردبیل را در دو بخش صحنه ای و خیابانی برگزار می‌کند.

 اولویت‌های موضوعی جشنواره:

موضوع و مضمون آثار ارائه‌شده آزاد است و موضوعات ذیل از اولویت برخوردار خواهد بود:

نگاه ویژه و هنرمندانه به شعار سال 1403 (سال جهش تولید با مشارکت مردمی)/ فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و انقلاب اسلامی/ معرفی هنرمندانه مفاخر، شخصیت‌ها، قهرمانان و شهدای استان اردبیل / فرهنگ تشیع و معارف اهل‌بیت علیهم السلام/ نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر و مهدویت/ حجاب و عفاف/ آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی/ افزایش و تقویت روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه / بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخی، دینی، مذهبی، فرهنگی، ادبی و آداب و سنت‌های منطقه/ حقوق شهروندی و قانون‌مداری/ تقویت بنیان خانواده/ سبک زندگی ایرانی- اسلامی/ اخلاق­مداری، همگرایی ملی، ارزش­های انسانی- اسلامی/ حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.

شرایط جشنواره:

    1- جشنواره در بخش های صحنه ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار می شود و صرفا اختصاص به آثار و نمایش‌نامه های ایرانی دارد .حضور گونه های مختلف نمایشی از جمله عروسکی ، فیزیکال، آیینی سنتی و ... بلامانع است.
    تبصره: طرح و ایده (ویژه بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثرحفظ شود، می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. درصورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هرگونه عدم شفاف سازی و عدم رعایت موارد بر عهده نویسنده و کارگردان خواهد بود.
    تبصره2: آثار بخش رقابتی صرفاً اختصاص به آثار  و نمایشنامه ها و طرح و ایده های (ویژه بخش تئاتر خیابانی) ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینارشته ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و ... بلامانع است.
    2- متون اقتباسی (آداپته شده ایرانی) منوط به ذکر دقیق مشخصات اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم و یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند. مسئولیت هرگونه عدم شفاف‌سازی و رعایت نکردن این موارد به عهده نویسنده و کارگردان خواهد بود.
    3- جشنواره به جز بخش اصلی (تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی) رقابتی می‌تواند با پیشنهاد و  تشخیص دبیر جشنواره و تصویب شورای سیاست گذاری ، میزبان آثار نمایشی در بخش هایی چون میهمان، ویژه، جنبی و .... باشد.
    4- ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز (ویژه تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال 1403 از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است. آثار فاقد مجوز ارزیابی نخواهد شد.
    جشنواره میزبان تولیدات جدید بوده و آثاری که بعد از اتمام سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی در سال قبل  لغایت 20 مهر ماه سال جاری تولید و حداقل 5 نوبت اجرای عمومی داشته باشند، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند.
    5- هر کارگردان می‌تواند با یک اثر در این جشنواره شرکت نماید.
    6- این جشنواره مختص هنرمندان و گروه­های نمایشی استان اردبیل است و کارگردانان و عوامل اجرایی نمایش­ها می‌بایست از هنرمندان بومی استان اردبیل باشند. کارگردانان می‌توانند از نمایشنامه ­های نویسندگان غیربومی نیز استفاده کنند.
    7- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار مغایرتی با شرایط فراخوان و شیوه‌نامه برگزاری این جشنواره اثبات شود، گروه نمایشی موردنظر از فرایند جشنواره حذف خواهد شد.
    8- گروههای راه یافته به جشنواره موظف به رعایت تعداد و زمان اجرا برابر جدول پیشنهادی ستاد جشنواره می باشند.
    9- به گروه‌های راه‌یافته به جشنواره مبلغ تا سقف 12 میلیون تومان در بخش صحنه ای و تا سقف 5 میلیون تومان در بخش خیابانی به‌عنوان کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

ستاد جشنواره در اختتامیه جشنواره، به نفرات اول، دوم و سوم در بخش های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری مرد و زن و نفرات برگزیده در بخشهای طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی گریم، نور، موسیقی ، پوستر و... با تشخیص و رأی هیئت‌داوران جوایز نقدی اعطا خواهد کرد.

 شرایط و مراحل انتخاب آثار:

    بازخوانی آثار، طبق روال سالیان گذشته با درخواست اجرای عمومی توسط شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش انجام خواهد شد.
    بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره به صورت حضوری یا از روی فیلم نمایش خواهد بود.
    درصورتی که شرایط برای بازبینی حضوری امکان پذیر نباشد، بازبینی آثار نمایشی متقاضی با اطلاع رسانی قبلی از روی فیلم خواهد بود. نکته: در صورت اینکه بازبینی از روی فیلم تئاتر انجام شود، فیلم تئاتر باید از کیفیت مناسب، تصویر و صدای با کیفیت بالا برخوردار باشد و با یک دوربین فیلم‌برداری شده و نباید پلان قطع‌شده و مونتاژی داشته باشد.

 دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتری استانی اردبیل  با در نظر گرفتن کیفیت فنی آثار و اولویتهای اعلامی در فراخوان، در بخش صحنه ای تا  سقف هشت اثر و در بخش خیابانی تا  سقف پنج اثر  را خواهد پذیرفت.

 مدارک لازم و نحوه ثبت‌نام شرکت در جشنواره

    تکمیل فرم تقاضا و ثبت‌نام در جشنواره (فرم شماره 1) به‌صورت آنلاین از طریق درگاه تئاتر استان اردبیل به آدرس: https://ardabil.theater.ir
    سرپرستان گروه­ها و یا کارگردان‌های محترم در هنگام تکمیل فرم، دقت نمایند

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

اخبار فراخوان ها ، جشنواره ها و نمایشگاه های هنری و ادبی

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات
بایگانی